گروهخوانی
برتری خفیف

جملات برگزیده از گروهخوانی کتاب برتری خفیف

نام کتاب: برتری خفیف

نوشته: جف اولسون

ترجمه: لطیف احمدپور، میلاد حیدری

نشر ققنوس

۳۹۱ صفحه

چاپ اول، ۱۳۹۵

جملات برگزیده و خلاصه کتاب برتری خفیف

صفحه ۵۰ الی ۱۰۰

تعلل کردن و‌به تاخیرانداختن کارها هزینه دارد اما هیچ‌وقت برای شروع‌کردن کاری دیر نیست. برای تعلل‌کردن همیشه دیر است.

برتری خفیف بیرحم است و هم در مسیر موفقیت و رو به بالا و هم به سمت شکست و رو به پایین عمل می‌کند.

اقدامات کوچک و ساده‌ای که امروز انجام می‌دهید، وقتی با گذشت زمان مرکب می‌شوند تفاوت بسیار بزرگی به وجود می‌آورند.

خوشبختانه، پشتکار و مداومت بزرگترین و بهترین جایگزین برای استعداد است.

موفقیت تحقق تدریجی یک هدف ارزشمند است. تدریجی به این معنا که موفقیت یک فرایند است نه یک مقصد و چیزی است که شما به تدریج و در طول زمان تجربه خواهید کرد.

وقتی شما نتیجه کار را می‌بینید کار واقعی خیلی وقت پیش انجام شده است.

کارهایی که امروز انجام می‌دهید مهم هستند. کارهایی که هر روز انجام می‌دهید مهم هستند. افراد موفق کسانی هستند که می‌دانند انتخاب‌های کوچکشان مهم است و به همین دلیل تصمیم می‌گیرند تا کارهایی را انجام دهند که در آن لحظه به نظر نمی‌رسد اصلا قرار است تفاوتی ایجاد کنند.

رم یک روزه ساخته نشده است. ضرب‌المثل فرانسوی

قدرت اراده باعث نمی‌شود که هر روز کارهای ساده و پیش‌پاافتاده را انجام دهید. شما به یک نیروی کمکی نیاز دارید که آن نیرو قدرت زمان است. به کاری که می‌کنید زمان بدهید و فقط انجامش دهید.

اقدامات روزانه مکرر و پایدار + زمان= کسب نتایج دور از انتظار

صفحه ۱۰۰ الی ۱۵۰

زندگی آنی وجود ندارد. در زندگی یک روال طبیعی وجود دارد: کاشت، داشت، برداشت. در عصر کشاورزی همه مردم این موضوع را می‌دانستند و چیزی نبود که کسی مجبور باشد در موردش فکر کند. اما در جهان امروز همه می‌خواهند مستقیما از کاشت به برداشت برسند. اما قدرت واقعی در مرحله داشت و پرورش و نگهداری است که فقط از طریق صبر و شکیبایی در بعد زمان رخ می‌دهد.

برتری خفیف کسل‌کننده است چرا که اثر هیجان آنی ندارد؛ اما اگر بدانید به چه منجر می‌شود، پی می‌برید که چقدر هیجان‌انگیز است.

اگر می‌خواهید برتری خفیف را درک کنید و با به کار بستن آن زندگی رویاهایتان را خلق کنید، نباید تصمیمات روزمره‌تان را بر اساس شواهد و مدارکی بگیرید که چشم‌هایتان می‌بیند. شما باید تصمیماتتان را بر اساس آنچه می‌دانید بگیرید. شما باید با چشم بصیرتتان ببینید.

افراد موفق برای انجام دادن کارهایشان هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهند، چه انجام دادنش را دوست داشته باشند و چه دوست نداشته باشند.

برتری خفیف تماما درباره زندگی در لحظه است. این که خود شما چگونه نمایان می‌شود، خوب یا بد، شکست یا موفقیت و برد یا باخت لحظه به لحظه به خود شما بستگی دارد.

سخت چیزی است که کمی زمان می‌برد. غیرممکن چیزی است که کمی زمان بیشتری می‌خواهد.

من به شانس خیلی اعتقاد دارم. هرچه بیشتر تلاش می‌کنم، به نظر می‌رسد بیشتر شانس می‌آورم.

هم جرقه ذهنی اتفاقی و هم موفقیت یک شبه نتایج نهایی یک فرآیند طولانی صبورانه و گام به گام بوده‌اند. هیچ موفقیتی بلافاصله و ناگهانی رخ نمی‌دهد. هیچ فروپاشی یا سقوطی نیز اتفاقی غیرمنتظره نیست.

موفقیت کلید شادی نیست؛ شادی است که کلید دستیابی به موفقیت است.

شادی چیزی نیست که آن را جستجو کنید، بلکه چیزی است که انجام می‌دهید. یا دقیق‌تر اینکه شادی کارهای بسیار زیادی است که انجامشان می‌دهید. کارهای کوچک بسیار زیاد.

کارهایی که شما را شاد می‌کنند فقط شما را خوشحال‌تر نمی‌کنند، بلکه باعث می‌شوند زندگی‌تان بهتر شود.

شادی جایزه کارهای درست شما نیست. شادی نتیجه درست انجام دادن کارهای دیگر نیست، بلکه کاری است که می‌توانید هم‌اکنون انجام دهید و منجر به انجام دادن درست کارهای دیگر می‌شود.

صفحه ۱۵۰ الی ۲۰۰

شادی بیشتر کلید عمل کردن برتری خفیف در زندگی شماست

پنج عادت شادی: ۱- یادداشت روزانه ۳ چیزی که قدردانش هستید، ۲- یادداشت روزانه دو دقیقه‌ای در مورد تجربه مثبت دیروز، ۳- اختصاص روزانه زمانی به مراقبه، ۴- نوشتن روزانه پیام قدردانی یا تحسین برای یک نفر، ۵- ۱۵ دقیقه ورزش ساده روزانه.

در این دنیا همه چیز دست یافتنی است به شرطی که هر روز و به طور پیوسته و مصرانه برای دستیابی به آن تلاش کنم.

موفقیت بیشتر مسئولیت بزرگتری را به وجود می‌آورد. آن مسئولیت این است که موفقیتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

همه ما نوعی اثر موجی بر دیگران داریم؛ سوال این است که میخواهیم کدام نوع اثر موجی را داشته باشیم، مثبت یا منفی.

موفقیت‌های بزرگ اغلب با شروع‌‌های کوچک آغاز می‌شوند؛ اما همیشه باید نقطه شروعی وجود داشته باشد.

عالی بودن چیزی نیست که مقدر شده باشد یا با نیروهایی که فراتر از کنترل شما هستند در سرنوشتتان حک شده باشد. عالی بودن همیشه در لحظه تصمیم‌گیری است.

صفحه ۲۰۰ تا ۲۵۰

همه چیز همواره در حرکت است. هر روز و هر لحظه زندگی شما یا در مسیر رو به بالا است یا در مسیر رو به پایین.

زندگی یک نیروی کششی رو به پایین دارد.

افرادی که روی منحنی موفقیت قرار می‌گیر‌ند در زندگیشان مسئولیت‌پذیرند و افرادی که روی منحنی شکست هستند با عیبجویی و سرزنش دیگران زندگی می‌کنند.

اهمیتی ندارد که کجا هستید، در هر لحظه‌ای می‌توانید انتخاب کنید که قدم به منحنی موفقیت بگذارید.

برای اینکه اوضاع تغییر کند، شما باید تغییر کنید. برای اینکه اوضاع بهتر شود شما باید بهتر شوید.

مسئولیت‌پذیری یعنی خود را علت وقوع همه اتفاق‌ها دانستن.

موفقیت در یک حوزه از زندگی‌تان، موفقیت در حوزه‌های دیگر را به دنبال دارد. فقط شروع کنید.

مهارت یافتن و استادی لحظه ای آغاز می‌شود که پا در مسیر می‌گذارید. شکست هم لحظه‌ای شروع می‌شود که از مسیر خارج می‌شوید.

خواستن ناراحت‌کننده و ناخوشایند است، اما برای برنده‌شدن ضروری است.

وقتی پا در مسیر مهارت‌یافتن و استادی می‌گذارید، به احتمال زیاد تنها خواهید بود.

هرچه بتوانید مشکلات بزرگ‌تری را حل کنید، دستمزد بیشتری به شما پرداخت خواهد شد زیرا اندازه درآمد شما با اندازه مشکلاتی که حل می‌کنید تعیین می‌شود.

تمام حقایق از سه مرحله عبور می‌کنند. ابتدا مورد تمسخر قرار می‌گیرند، سپس به شدت با آنها مخالفت می‌شود و بعد به مثابه امری بدیهی پذیرفته می شود.

با خودم گفتم: «چه اهمیتی دارد که دیگران درباره کاری که من انجام می‌دهم چه فکری می‌کنند. اگر احتمالش آنقدر کم است که در مراسم تشییع جنازه من گریه کنند، و حتی اگر آسمان برای من گریه کند، ۵۰٪ آنها مراسم خاکسپاری من را ترک می‌کنند، بنابراین چرا باید نگران باشم که آنها درباره من چه فکری می‌کنند؟»

صفحه ۲۵۰ تا ۳۰۰

زندگی تماشای ورزش نیست، بلکه ورزشی است که شما را درگیر می‌کند و هیچ جلسه تمرینی هم ندارد.

کارتان را آغاز کنید و توانایی انجام آن نیز در پی‌اش خواهد آمد.

تنها راه به دست آوردن توانایی انجام دادن کاری این است که انجامش دهید.

یادگیری از طریق مطالعه، یادگیری از طریق انجام دادن. خواندن درباره آن، به کار بستن آن، دیدن آن در عمل، انتقال آن تجربه عملی به مطالعاتتان، عمیقتر شدن درک و بینش‌تان، به کار بستن آن درک عمیق‌تر در فعالیت‌هایتان… این چرخه‌ای بی‌پایان است و هر جنبه یادگیری به تقویت جنبه‌‌های دیگر کمک می‌کند.

بارها و بارها برمی‌گردید تا در مسیر درست قرار بگیرید. چه چیزی شما را هدایت می‌کند؟ تصویر ذهنی‌تان از جایی که می‌خواهید به آن برسید.

بیشتر زندگی شما از چیزهایی ساخته می‌شود که شما با استفاده از خلبان خودکار انجام می‌دهید. به این معنی که ضروری است عهده‌دار و مسئول آموزش خلبان خودکارتان باشید.

سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای بالابردن کیفیت زندگی، وقت گذراندن با افرادی است که قبل از شما در آن موقعیت بوده‌اند و در آن کار موفق شده‌اند.

قهرمانان خود را به دقت انتخاب کنید. دوستان و اطرافیانتان را هم به دقت انتخاب کنید: همه چیز زندگی‌تان تا حدود بسیار زیادی بازتاب زندگی پنج دوست صمیمی‌تان است.

یک گروه همکاران، دارای استعدادها و توانایی‌های متفاوت، درست کنید و از آنها و درکنار هم بودنتان نهایت استفاده را ببرید.

صفحه ۳۰۰ الی ۳۹۰

بهره‌وربودن و پرمشغله بودن لزوما یکی نیستند. انجام دادن کارهای متعدد منجر به موفقیت نخواهد شد بلکه انجام دادن کارهای درست است که موفقیت را برایتان به ارمغان می‌آورد.

هرگونه انتخاب درست و موفقیت‌آمیزتان را جشن بگیرید. آنگاه واقعا احساس می‌کنید که کفه ترازو در جهت دلخواه شما تغییرمی‌کند. هیچ چیزی مانند موفقیت موجب موفقیت‌های بیشتر نمی‌شود.

در مسیر تسلط یافتن بر برتری خفیف چهار همراه قدرتمند دارید: ۱) قدرت تکانش: آنکه پیوسته می‌رود برنده می‌شود، ۲) قدرت تکمیل: کارهای ناتمام و نیمه تمام خود را به اتمام برسانید، ۳) قدرت بازتابش: با خود واقعی‌تان روبرو شوید، ۴) قدرت تجلیل: به کارهای درستی که انجام می‌دهید توجه کنید.

هر عملی که بکاری عادتی را درو می‌کنی. هر عادتی که بکاری، شخصیتی را درو می‌کنی. هر شخصیتی بکاری، سرنوشتی را درو می‌کنی.

همه عادت‌های خوب یا بد ریشه در انتخاب‌هایمان دارند؛ ریشه در همان تصمیمات کوچکی که می‌گیرید و برآنها کنترل دارید. انتخاب‌های شما ناشی از عادت‌های فکری شماست که در واقع انها هم محصول تفکر شماست و تفکر شما ناشی از دیدگاه شما در مورد جهان و جایگاه خودتان در آن است؛ یعنی فلسفه شما.

شیوه از بین بردن یک عادت بد این است که یک عادت خوب را جایگزین آن کنیم.

هفت عادت قدرتمند و مثبت برتری خفیف: ۱) حضور داشتن، ۲) حضور داشتن مداوم و مستمر، ۳) پرورش دیدگاه مثبت، ۴) به مدت طولانی متعهد باشید، ۵) اشتیاقی سوزان توام با ایمان در خود پرورش دهید، ۶) حاضر به پرداختن بها باشید، ۷) صداقت در برتری خفیف را تمرین کنید.
هرکاری را که می‌توانید انجامش دهید یا در رویایتان گمان می‌کنید که انجام‌شدنی است بی‌واهمه آغازش کنید. نبوغ و قدرت اسرارآمیزی در بی‌باکی نهفته است (گوته).

برای دستیابی به اهداف سه گام ساده و اساسی بردارید: ۱) مکتوبش کنید، ۲) هر روز به آن نگاه کنید، ۳) برطبق یک برنامه شروع کنید.

شما باید مظهر تغییری باشید که می‌خواهید در جهان ببینید (گاندی)

پاسخی بنویسید